Om zowel onze dagelijkse taken te kunnen uitvoeren maar ook een blik te houden op de toekomst werken wij samen met diverse partijen. Dit zijn voor ons de belangrijksten.
Ouders van de bewoners
Voor veel van onze jonge bewoners vormt het verlaten van hun ouderlijk huis en de verhuizing naar JJ2 en JJ10 een belangrijke eerste stap naar zelfstandigheid. En ook voor de ouders heeft dit een grote impact. Wij zorgen er daarom voor dat zij allen goed en zorgvuldig begeleid worden bij dit veranderproces vanaf het moment van aanmelding. Er wordt voorlichting gegeven en er vinden intake/kennismakingsgesprekken plaats. Ook helpen we ouders bij het aanvragen/verkrijgen van de noodzakelijke PGB’s. En als hun zoon/dochter eenmaal is gesetteld stimuleren we dat ouders optimaal betrokken blijven. Ouderavonden en gezamenlijke tuindagen versterken daarbij ook de onderlinge band tussen ouders onder elkaar.
Zorgaanbieder Halmzorg
Vanaf 2015 is er een samenwerkingsovereenkomst met zorgaanbieder Halmzorg aangegaan. Zij biedt zorg in onze 2 voormalige schoolwoningen met ieder een eigen karakter en een eigen doelgroep. Halmzorg biedt op maat toegesneden zorg die aansluit bij de behoeftes van onze twee doelgroepen. Zo is er op JJ10 bijv. een 24uurs/7dagen begeleiding aanwezig en biedt men ambulante begeleiding voor de bewoners van de studio’s en dag-begeleiding voor de bewoners van de trainingskamers op JJ2. biedt men zo derhalve continue begeleiding op basis van 24/7 begeleiding op JJ10 beschikbaar. Halmzorg werkt met een klein team vaste begeleiders. De organisatie beschikt over een ISO 9001:2008 certificering en zijn aangesloten bij de koepelorganisatie voor de kleinschalige zorg: NBEC (www.nbec.nl). Via de NBEC is een onafhankelijke klachtenregeling en een cliëntvertrouwenspersoon beschikbaar.
Woningstichting Goede Stede
GoedeStede is de juridisch eigenaar van de beide schoolwoningen en was de opdrachtgever voor de verbouwingen in 2014. GoedeStede bezit ruim 8.000 verhuurbare eenheden en is uitsluitend actief in Almere. Eind 2018 heeft GoedeStede 48 medewerkers in dienst die samen 42,63 fte bezetten.
GoedeStede heeft de ambitie om in tien jaar tijd 1.850 nieuwe huurwoningen te bouwen. Na de oplevering van onze woonlocaties werd aanvankelijk uitgegaan dat de bewoners rechtstreeks van Goede Stede zouden huren en de stichting de woonkamers van Goede Stede zou huren. Door veranderende wetgeving per 1 januari 2015 is het echter niet meer mogelijk om als woonvorm zelf te bepalen wie instroomt als de woningen binnen het reguliere aanbod van sociale huurwoningen vallen. Dit kan alleen ondervangen worden door als stichting de beide panden van Goede Stede te gaan huren. Daar is na rijp beraad en advies voor gekozen. Voor het bestuur is deze keuze een ingrijpende koerswijziging. De stichting wordt hiermee verantwoordelijk voor het innen van de huur, servicekosten, meteropname en doorberekening van de energie en evt. leegstand. De administratie die daarvoor moest worden ingericht is gigantisch. Individuele huurtoeslag voor de bewoners blijft mogelijk.
Gemeente Almere
Gemeente Almere is voor de stichting eveneens een belangrijke partner.
In de nieuwe woonwet die geldt vanaf 2015 heeft de gemeente Almere de regie gekregen in de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarbij zijn onze bewoners gebaat om in hun groei naar zelfstandigheid een goede doorstroming te hebben naar een betaalbare woning “ in de wijk”.
Samen met Halmzorg is het stichtingsbestuur bezig om goede banden (op de juiste niveaus) te ontwikkelen bij de gemeentelijke instanties die hierbij betrokken zijn.
Zorgkantoor
Een deel van onze bewoners ontvangen hun PGB zorggelden vanuit de gemeente (WMO), een ander deel ontvangt dit via het zorgkantoor (WLZ). In beide gevallen heeft de stichting recht op de zgn. wooninitiatief toeslag. Van bewoners die vanuit de WLZ hun zorggelden krijgen ontvangt de stichting deze toeslag direct vanuit het zorgkantoor. Vanuit deze toeslag worden alle kosten gedekt van de gemeenschappelijke voorzieningen zoals huur, energiekosten, inrichting van de gemeenschappelijke ruimtes (woonkamers, (slaap)ruimte voor begeleiders), verzekeringen, bestuurskosten, etc.




